Dag64: Road to Alice Springs

Met de bus naar de luchthaven van Adelaide, vandaar vlot de luchthaven binnen en even paniek omdat mijn kindle batterij problemen aangaf en een teken van leven meer, maar na keer of 10 proberen her op te starten met de kabel in het stopcontact, kwam er langzaam terug leven in de brouwerij. Geen idee waarom de batterij op eens volledig leeg was. De kleine ongemakken van een reiziger. Gerustgesteld kon ik het vliegtuig opstappen. Al snel maakten de gebouwen van Adelaide plaats voor een bruinrode zicht vanuit het vliegtuig, met hier en daar een reusachtige “krak”, droge rivier of scheur/kloof in de aardkorst, dat was niet duidelijk. Hoe dichter we bij Alice Springs kwamen, hoe groener het allemaal werd.
Eenmaal in geland in Alice Springs werd je meteen gepakt door de droge 40 graden van de brandende zon. Transferbusje naar het hostel, alles dumpen en proberen te kijken wat ik hier na zou doen was de boodschap, maar eerst even langs het kantoor van de organisatie waarmee ik mijn Uluru-toer ging doen. Meteen kreeg ook heel wat info over wat ik wou weten: Darwin is zo goed als in zomerslaap (hitte, tropische regen) en Kakadou en Katherine Gorge zijn moeilijk en maar gedeeltellijk te bereiken/open) en vele hostels & toeristische agentschappen sliuten 4 maanden.
Inderdaad toen ik later eens keek om een auto te huren van Alice Springs naar Darwin, maar zelfs bij de grote maatschappijen kon ik de wagen nergens afgeven. Schrappen maar die bestemming en meteen naar Perth. En dan komt mijn gebrekkige voorbereiding/vooruitziendheid naar boven... Ik laat de dingen graag zijn beloop en handel naar wat ik hoor, zie en mensen die ik tegenkom, maar hier is opeens ook zoiets als Kerstmis... Om na mijn Uluri-trip naar Perth of zo te vliegen waren er voor de vrijdag nog maar een paar plaatsen beschikbaar aan 1800 AUD (1300 EUR)... zaterdag tot maandag waren zelfs volledig volzet. Even slikken en laten bezinken.
Verder op verkenning doorheen het dorp vielen mij voor het eerst de aborigiinals op, die in trosjes rondhingen/liepen en op een hallo nauwelijks reageerden. Ze hebben trouwens zowat allemaal een neus als een grote patat J Even Anzac-hill op (het valt trouwens op hoeveel monumenten er in OZ en NZ zijn om hun gesneuvelden in WWI, WWII en andere oorlogen te herdenken) en wat verder zag ik een kantoortje van Apollo-campervans. Even gaan horen ivm drivebacks. Ze hadden er helaas enkel voor de volgende dag en niet later op de week en raadden mij ook af om naar Darwin te gaan.

Terug naar het hostel, even het zwembad in, rugzak maken voor de komende dagen en de rest in de grote rugzak in de opslagruimte, wat eten en daarna viel me op dat het hostel voor langdurige gasten had die zich nogal vlot terugtrokken in hun met lakens afgeschermde bunks en eer eigenlijk maar weinig sfeer was in de Jump Inn, die enorm goeie rating had op Hostelworld.



Geen opmerkingen: