Dag59: Great Ocean Road to Port Campbell

Nog eens meer dan 9u geslapen. Lang geleden dat dat me voorgevallen is, ’t moet nodig geweest zijn J.  Al zal het feit dat mijn roommates in Hobart om 6u45 al de kamer uit waren en voordien lustig aan het rommelen waren er ook wel voor iets tussenzitten zeker?
De lady of the house vertelde me gisteravond dat de grootste kerstboom van het zuidelijke halfrond aan de dijk van Geelong stond en dat er een licht & projectieshow was die iedere avond tot 23u liep. Daar had ik toen eigenlijk geen zin, maar mijn nieuwsgierigheid was gewekt (ook wel naar het stadje) en ik er dus heen. Naast de pier lag een drijvend ponton met  een kegel op met kerstversiering en een ster erop. Oké, het was hoog en groot. Maar onder de grootste kerstboom van het halfrond versta ik een echte boom.

Daarna was het de gps richting Angelsea zetten en bollen maar (Torquay was not done wegens de vele wegenwerken).  De zon straalde, de thermometer in de auto zei “35 outside”, maar 25 zal wel dichter bij de waarheid geweest zijn.  Angelsea waren een paar mooie huizen rond een inhammetje en een fantastisch mooi strand tegen een achtergrond van rood/gele kliffen. Veel surflessen ook precies. Vanaf daar was het dan de B100 volgen langsheen de kust, met hier en daar een foto- of wandelingetje-stop. Aireys Inlet met vuurtoren was ook zeer mooi.  In Kennet river krioelde het van de “King Parrots”, “Rosellas” en koalas!

In Apollo Bay twijfelde ik om daar te blijven of om door te rijden... ik besloot om door te rijden, maar had beter eens naar het uur en de kilometers gekeken tot aan Port Campbell.... ik had voor mezelf wat uitgemaakt dat ik in de buurt van de 12 Apostels wou overnachten. Ik wou nog één grote stop doen voor die rotsen en dat was Cape Otway Lightstation. Een vuurtoren aan de rand van een National Park en het begin van de “Shipwreck Coast”.  Onderweg naar een paar stops voor beestjes onderweg en ik was daar om 16u45 terwijl het laatste bezoek om 16u30 binnen mocht (sluiting om 17u). Dan nog maar rap het wandelingetje tot de “Cape Otway Lightstation Lookout”, van waar je warempel tussen 2 struiken door de vuurtoren kon zien. Ongeveer enkel dat.
Terug in de auto was het nog even slikken toen bleek dat het nog een kleine 2u rijden was tot Port Campbell. De weg slingerde nogal doorheen het Nationale Park en langsheen de kust. Ondertussen was de blauwe hemel ook vervangen door grijze wolken. Soit, mijn bolide bolde goed. Een stop aan de “Gibson Stairs”, de “Twelve Apostles” met zijn verschillende viewpunten. Prachtige in zee staande rotsen in die rood/gele kleur, net uit de kust, helaas niet in een azuurblauwe zee wegens het gebrek aan zon. De “Loch & Gorge” sloeg ik over tot morgen.  Even later was ik in het rustige dorpje Port Campbell bij de gelijknamige hostel-brouwerij. Lekkere IPA  trouwens.















Geen opmerkingen: