Dag35&36: Kepler Track

Aangezien de Milford Sound Track & de Routeburn Track volledig volboekt waren voor de dagen dat ik in de buurt ben, heb ik dan uiteindelijk  voor de Kepler Track gekozen. Normaal een 4-daagse, maar ik zag dat het makkelijk in 3 dagen kon. Probleem was dat toen ik wou boeken ook mijn eerste overnachtingsplaats volzet was... Even gerekend, jip, in 2 lange dagen moet het ook lukken...
Ik had voor mezef uitgemaakt om rond 7u te vertrekken, dan zou mij genoeg tijd geven... De voorbije 2 nachten heb ik echter slecht geslapen... ik ben dus iets later vetrokken. Toch nog atlijd 7u50, dus voor het visitor center opende ;)
Het begon met zo’n 5km langs het water, met af toe zichten op het meer en lage wolkenlaag die er hing. Vanaf Brod Bay ging het dan door het bos redelijk steil omhoog. Vanaf Limestone Bluff beginnen wat zichten te komen op het meer en de achterliggende bergen, maar het spektakel begint pas eens je bos uit bent... Prachtige beelden op meer, bergen, lagere wolken, zon, .... Het is ook een stuk vlakker dus: genieten!  En opeens ben je dan aan Luxmore hut, waar ik de eerste nacht wou blijven. Een blik op runtracker ... 11u30, dus 3,5 u onderweg. Zeer goed tov de DOC-tijden en tijd zat om de rest van dagtraject te doen.  De inwendige mens wat versterkt, rugzak terug op en verder getrokken. Redelijk steile klim alweer naar de top van Mount Luxmore met een nog mooier 360° zicht op de omgeving. In de afdaling terug naar het pad, ben ik ook de eerste vlamingen van de reis tegengekomen. Vandaar verder omlaag om daarna terug omhoog te gaan en de richel van de berg te volgen. Mooi zicht links, mooi zicht rechts, mooi zicht vooruit, oja, achteruit ook.  De uiteindelijke afdaling wordt ingezet met verschillende trappen die uiteindelijk overgaan in een zigzag langs de bergwand naar het dal tot aan Irisburnhut. Het is een lange afdaling.. Uiteindelijk bijna 31km in de beentjes in 8u35 wandeltijd met 1u40 pauze (handig zo’n runtastic ;) al heb ik geen vertrouwen in de stijgings & afdalingsmeters)
 In de hut slaapplaatsje gekozen, mijn gevriesdroogde maaltijd bijgewaterd en binnengespeeld, nog wat gelezen en dodo gedaan.
Vroeg wakker geworden, ontbijtje en om 7u was ik op weg terug naar waar ik mijn auto had achtergelaten. Het eerste deel tot aan de Moturoa Hut ging heel vlot. 17km in 3,5u vooral afdalen dus en in het (beuken)bos, dus weinig afleiding. Maar ik voelde de energie wegstromen en de beentjes stijf worden. Daar nog wat gegeten. Verder getrokken tot aan de Rainbow Reach waar velen het pad verlaten en de shuttle terugnemen naar Te Anau, maar mijn auto stond nog 9,5 km verder dus.... sleep sleep sleep, stap stap stap. Verstand op nul en verder gaan langs die mooie groene rivier die blijkbaar op veel plaatsen sneller stroomde en kolkte, maar er waren teveel bomen om alles goed te zien. Uiteindelijk 33km in 7u20 gedaan en daarbij nog uurtje rust. Mijn 2de deel was dus nog zo traag nog niet J .

Even bijgekomen op mijn bed alvorens ter rijden naar de plaatselijke Dairy zaak om een ijsje en de winkel voor wat pintjes voor vanavond. Ik heb ze verdiend.







Geen opmerkingen: