Dag30: Jackson Bay & Road to Wanaka

Vanaf Haast gaat het in “rechte” lijn naar Wanaka, maar ik wilde eerst nog even die andere weg daar in de buurt afrijden. Die brengt met naar Jackson Bay en volgens de LP de moeite waard, zeker de Waitatoto River Safari. Ik dus daar ’s ochtends naar toe, mooi op tijd voor de tour van 10u en ik had geluk, er was er één. (ik kon niet belllen om te checken wegens geen bereik).  Met zijn 3 (een deens koppel) het bootje in, het bootje het water in (dat stramien ken ik ondertussen al J ). Het bootje was een soort jet die bijna over het water gleed, een heerlijk mobiel ding. We gingen dus een 20-tal km de rivier met gletsjer water in, met hier en daar een woordje uitleg, maar ’t was vooral rond kijken naar de bergen rond ons. Jammer genoeg met de toppen in de wolken, maar het was een mooie vaart van in totaal zo’n 2u – 2u15. Niet helemaal zijn hoge prijs waard, maar toch blij dat ik het gedaan heb.  Dan verder gesjeesd tot Jackson Bay zelf, daar fish & chips gegeten in de enige tent  die het gat rijk was, met mooi zicht op de baai en terug naar Haast.





Daar nog even bijgetankt om zeker in Wanaka te geraken. Over 140 km het volgende tankstation.... Mijn diesel (en ook de benzine) wordt trouwens duurder met de zuidergraad... In den beginne betaalde ik 1,02 – 1,10 NZD voor een liter, in Wellington was dat opeens  1,43, vandaag betaalde ik 1,57 (en in Fox Glacier heb ik zelfs 1,62 zien staan) ... Qua marge kan het precies wel tellen zo’n 60% erbij...


De weg van Haast naar Wanaka is er dan weer één waar je honderd keer zou stoppen omdat het zicht net weer iets beter is, dan de vorige stop... en dan heb ik het nog niet op de ‘geplande stops’ bij de watervallen Roaring Billy Falls, Fantail Falls en Thunder Creek Falls en de Blue Pools.



Uiteindelijk heb ik dan een nog een lifter meegenomen. Een Tsjech die hier woont en daar geland was met zijn paraglider, om hem 5 km verder terug alleen het pad op te sturen. We waren ondertussen aan Boulder Creek gestopt. Een uitsteeksel in het Wanaka meer met een fantastisch panorama over het meer en de besneeuwde bergtoppen er om heen. Ik besloot meteen om daar te overnachten en nog een uur of 3 te genieten van het uitzicht en de zon die sinds de middag van de partij was. Dat laatste stukje naar Wanaka doe ik morgen wel J . Nog steeds geen gsm-bereik hier.



Geen opmerkingen: