Roby Lakatos

Het blaadje ligt al een tijdje op mijn salontafel. Roby Lakatos, "zigeunerviolist, ... uitmuntend klassiek violist, ... avontuurlijk jazzimprovisator, ... bevlogen vertolker van opzwepende, onstuimige volksmuziek."  Vandaag was ik aan het twijfelen of ik ging gaan. Druilerig weer was niet ideaal om "This is Not Bruges Central" te bezoeken, en dan kwam er nog het juiste duwtje in de juiste richting (kudos to Kimm).

Wat volgde was een heel divers concert genaamd "The Devil's Fiddler". Stukken klinklare muzak met hoog André Rieu gehalte werden afgewisseld met fantastische jazzy intermezzo's. De show werd echter gestolen door Frantisek Janoskade pianist. Wat die uit zijn piano haalde was een lust voor het oor en overtrof met verve de vioolpassages.

Het was zowiezo een eigenaardige verschijning. Alle muzikanten hadden precies een pak aan dat een paar maten te groot was, dat van de gitarist was dan nog in zo'n blinkende en glanzende stof.... Lakatos himself had dan nog een lederen broek aan met een das bezet met van die zilveren glinsterdingen... Het oog kon ook duidelijk "genieten" of was het al Halloween....

Naar het einde toe werden er paar vioolklassiekers gebracht die het ouwere publiek vlot meesleepten, maar mocht ik de duivel zijn, dan stuurde ik die violist terug naar boven. De pianist mag blijven :p

Geen opmerkingen: