Ik ben daarstraks naar het eerste deel van het drieluik 'De man zonder eigenschappen' door Het Toneelhuis geweest. Wat een cast ! Katelijne Damen, Vic De Wachter, Gilda De Bal, Marc Van Eeghem & Liesa Van der Aa, .... En wat een lappen tekst. 2 keer anderhalf uur. Veel geleuter, een paar goeie oneliners en veel geleuter zonder veel gevoel van emotie of nuance. Een beschaving is aan de rand van het verval (1913), maar bereiden een ver in de toekomst feestje voor (1918). Er zijn veel parallelen met de huidige situatie in ons land. Maar voor de pauze kwam het echt niet over. Gilda De Bal speelt haar rol prachtig, maar de rol verdrinkt in de grote lappen teksten. Briljante oplevingen "Civilisatie is alles wat mijn geest niet de baas kan" en "Het middelste van een trouwring is de kern van waar alles om draait, maar is ook een grote leegte" kunnen het geheel niet redden.
Het eerst deel wordt ook gespeeld in "Het Laaste Avondmaal", een schilderij van Da Vinci. Er wordt op schitterende manier in & uitgezoomd op het schilderij, wat leuke effecten geeft op wat er op scene gebeurd. Maar dat leidt slechts tijdelijk de aandacht af van het onvermogen om het stuk echt tot levend te brengen en iedereen mee te slepen.
Bij het tweede deel van dit eerste stuk is "De intrede van Christus in Brussel". Ik ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen. Mama mag het me later vertellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten