Zomergasten

Stop ! Klik op deze link en kijk waar en wanneer je had moeten zijn toen deze voorstelling in jou buurt werd opgevoerd.

Tg Stan met "Zomergasten" van Gorki dus. Wat een stuk ! En dan heb ik het niet (enkel) over Tine Embrechts die als een wulps dier de rol van de overspelige vertolkt. En dan heb ik niet over de vlezige Damiaan De Schrijver die zich volledig smijt in zijn personages, met volle overgave. En dan heb ik het niet over hoe vurig Jolente De Keersmaeker de kille Olga neerzet.

 Ik heb het dan wel over toneelstuk zelf en de manier waarop het gebracht wordt. Enerzijds de ene grote stelling debiterend (over filosofie, mensen, democratie en loodzware poëzie) en anderzijds steeds de lichte toets vindend ("Mijn ziel is als een perzik, zacht", terwijl DDS over zijn bolle buik wrijft) en met de woorden spelend. Afwisselend hilarisch en triest, de kleine kantjes van opzoekend.

't Stuk vol met zinnen waarvan ik dacht: "Laten we hier eens een boompje aan de toog over opzetten" of "Die moet ik onthouden". Helaas dus... Ik heb het stuk meer dan ondergaan en er is uiteindelijk weinig letterlijk blijven hangen.

Prachtig ook hoe er, zeker in het begin, met het decor gezeuld en gedaan wordt om verschillende omgevingen te veronderstellen, hoe er constant van de gehele zaal gebruik gemaakt werd.

Een geweldige avond van een toneelgezelschap die durft en die aantoont dat een stuk van meer dan 2 uur ook onderhoudend en entertainend kan zijn in plaats van nogal saai (zie Toneelhuis hieronder).

Tenslotte nog rondje namedropping: net voor ons zaten Ludo Hoogmartens, Maaike Cafmeyer en Adriaan van den Hoooooof. Die lachen toch op heel andere momenten dan de rest van de zaal.... teveel met de acteurs als persoon bezig of kennen ze het stuk te goed?

Geen opmerkingen: