Uitstapje (4)

Ik tref het met mijn businesshotelletjes buiten Tokio. Weer een pc ter beschikking...
Gezien de timing heb ik toch maar besloten om de trip in de natuur te laten vallen en een fietstocht te maken over de Seto Inland Sea richting Hiroshima en vandaar nog een paar dagactiviteiten te doen. Helaas zal 't volgens 't weerbericht een natte tocht worden... Bagage is al doorgestuurd naar ginder, ik volg morgen op 't fietske...

Gister nog een prachtige(halve) dag gehad op Naoshima. Overnachten in een tentje bij de zee, het ruisen van het water op de achtergrond, de motoren van de vissersboten, het krabben aan mijn benen omdat die weer in de smaak vielen van allerlei beestjes die in het schemer rondkropen/vlogen, .... maar dan het wakker worden van het zonneke in die klare tent, een japans ontbijtje op het terras, een pittig wandeltochtje naar het Chichu Art Museum en daar dan ervaring nummer 1: de waterlelies van Monet. Schoenen uit, slofjes aan (speciale grote maat voor de westerling), door de deur in een witwitte kamer, zijwaartste draai en daar, in de volgende zaal hing schilderij nummer 1. Wondermooi, mede door de manier waarop het gepresenteerd is, eerbiedig nader schuifelen en kijken, kijken, kijken ... op de andere muren hangen er nog 4... Op naar ervaring nummer 2: "Open Field" van James Turrel. Toegankelijk per 6. Schoenen uit, merkwaardig genoeg geen slofjes aan. We staan beneden een zwarte trap, boven blinkt een purper/blauw scherm. We krijgen een blaadje te lezen, pas op van de treden, want het zijn hoogteverschillen ...(duh). "Ga maar naar boven" ofzoiet, ik volg die meid naast mij, trede per trede tot aan het scherm, we staan op 30 cm van het scherm, wat gaat er gebeuren? "Go inside" (nu wel in het engels). Niet goed begrijpend kijk ik naast mij, zij kijkt even vragend terug. Voorzichtig hef ik mijn voet op en verdorie, het is geen scherm, we kunnen binnenstappen! Stap voor Stap, Dieper en Dieper en Lager en Lager (want het daalt) tot bij een wit scherm (die dan een muur blijkt te zijn...) omdraaien en we zien een blauwe licht"slang" die blijkbaar die spiegeling veroorzaakt. Terug buiten & beneden zien we niet meer 1 gloed van het scherm, maar ook het diepere. Weird !!!

De rest van het museum heb ik dan maar samen met Noemi verkend. Met haar 8 woorden engels, mijn 2 japans en veel sign en body language een leuk uurtje gehad. Nog een mindere Turrel (na die vorige, kon niet anders) en mooi Di Maria, nog een foto ter afscheid en dat was het dan.

Dan maar te voet het eilandje dwarsen naar het dorpje Honmura waar 6 huizen verbouwd zijn door 6 kunstenaars. Er zitten 2 echt leuke dingen dingen tussen (jaja, weer een machtige ervaring van Turrel).

Daarna is het tijd om de rugzak te halen, bootje op, treintje op tot in Matsuyama. Vanochtend het mooie plaatstelijke kasteel bezocht en vanmiddag gaan baden in een onsen, warm water bron en nu zit ik dus te turen naar de vallende regen. Mooi zicht dat wel, zo'n groot kruispunt waar aan alle kanten tegelijk kan worden overgestoken (links, rechts, diagonaal). De verschillende soorten van kledij en paraplus in dit regenweer. Een mooi ogenschouw.

Tweede halve regendag, na een paar stralende zonnedagen, het mag (en morgen en de rest van de week weer niet teveel liefst :) )

Geen opmerkingen: