Couleur café

De programmatie vond ik niet zo goed dit jaar, maar ik ben toch via één of andere website aan een vrijkaart geraakt en ik heb me de verplaatsing naar het verre Brussel niet beklaagd. T.t.z. de rit was als in de ochtendspits met het drukke vakantie verkeer. Anderhalf uur tot ginder :( Maar eens ter plaatse....

Couleur café is en blijft één van de gezelligste festivals van het land. Altijd goed voor een paar muzikale ontdekkingen, de geweldige sfeer, de kleurrijke bezoekers (vele goeduitziende, vlotjes bewegende café au laits), de cocktails, ... Er is natuurlijk ook nog La Grande Bouffe: 80-tal eetstandjes van allerlei exotische bestemmingen, vele dingen zien er ongelooflijk lekker uit. Het is op zich al een hele opdracht om alles te bekijken, te beslissen wat je gaat eten, ... Een uurtje genieten op zich...

Vooreerst streepje Manu Dibango meegepikt. Hele mix van soul, afro en jazz met paar serieuse klokken van stemmen bij de vocalistes. Verrassing van de dag was Skarbone 14 : Ska van de bovenste plank. De hele fiesta-tent stond te springen en te shaken. Heeeeeeeeeeeerlijke gedreven bende. Check them out !! zou ik zo zeggen :).

"LIVE FROM BUENA VISTA The Havana Lounge " was een jongere versie van de Buena Vista Social Club (en gelukkig geen lounge) maar de gekende mix van traditionele ritmes in hipper kleedje met dito show tussen de blazers en vocalistes. Leuke bedoening. Daarna was het tijd voor de thuismatch van Jaune Toujours , een brusselse band die ik een paar jaar geleden al Think of One had zien wegspelen. Ook nu waren ze super !! Stomende versies van "Campo del Mundo" (la brabançonne des immigrés) en "Ici Bruxelles", "Zoubi la mouche" en de mix van stijlen van ska tot balkan tot ...... De kale zingende accordeonist, 2 gezond gekke blazers aangevuld met nog wat ongeregeld verdienen dringend nog wat meer naambekendheid.

Kelis had vooral de menigte mee als ze met haar kont stond te draaien. Vocaal ging ze zwaar onderuit. Manou Gallo mocht al eerder meespelen met Manu Dibango. Haar (solo, hum) optreden in de fiesta tent vond ik na het eerdere geweld daar wat mak. Het zal wel aan mij liggen.
Gotan Project brachten wat van hen verwacht werd: tango, beats en ambi ! Wordt vervolgd volgende week op het Cactus festival.

Tenslotte, de "ocharme-van-de-week" gaat naar Bata, die zijn brussels apartement niet uit kwam omdat het regende. (voor alle duidelijkheid: tussen 19h en 02h heb ik geen druppel gezien of gevoeld.

Geen opmerkingen: