Binnen Best

In de buurt van mijn hotel in Utrecht zitten een paar lekkere resto'kes: het licht (beperkte kaart, maar lekkerrrrrrr) en humphreys , In dezelfde blok zit ook de bruine kroeg, het buurtkaffaat "Binnen Best", ook al aangeraden door , (ex-)collega's . Ik spring er af en toe eens binnen om een La Chouffe van het vat te nuttigen.... en ik vind het een zalige zaak. Sfeer, muziek, deftig bier en de (ietwat tragische) figuren die er rondhangen. Zo is er Dave, een uitgeweken canadees, altijd met de zwarte albino-pet op, mistroostig ogend, rustig aan de Duvel, man van de wereld, met dito verhalen. Er is ook nog een "Zwanzen Dirk", charme/smartlapzanger in hart en nieren, ex-leraar,, ex ("je trouwt wat, je drinkt wat, je drinkt wat teveel, je scheidt wat, je gaat wat de dieperik in, ..."), rechtstreekse afstammeling van de kaper Dirk Jan Kaproen ("al die willen te kaperen varen is het mooiste levensleid"), dikke grijze baard, ... Een kleurrijk figuur dus, maar met de nodige kennis: het repertoire van Jan De Wilde en Rum en Dirk Van Esbroeck zijn hem heel goed bekend,

Toen ik er maandagavond mijn slaapmutsje ging drinken, was Dave net terug uit Schotland en had hij voor Zwanzen Dirk een songboekje meegenomen met allerlei schotse traditionals. Kaffeevrienden als het zijn, werd het boekje achter de bar gelegd tot de andere zou langskomen. Dinsdag was er een begrafenis van een andere trouwe klant Kash en de hele kliek ging samen gaan. Toen ik dinsdagavond passeerde op zoek naar een lekker restaurant met buitenterras (zalig weer), zaten Zwanzen Dirk, Dave, en een stuk of 5 man luidop de liedjes uit het boek te zingen op het terras. "We doen dit voor Kash."

Call me Emo, maar ik vond het mooi: het cadeau, het weer en de overtuiging waarmee ze bezig waren.

1 opmerking:

Mitch zei

Leuk om te lezen :
1) Dat Binnen Best nog altijd bestaat
2) Dat Belgische bieren er nog steeds gewaardeerd worden
3) Dat je ook gecharmeerd bent

Ik denk dat het alweer 7 jaar geleden is, maar nog steeds leuke herinneringen.