Seth Lakeman @ AB

Proximus Moblog Picture



Donderdag speelde Seth Lakeman in de Ancienne Belgique. Ik had hem vorig jaar in Dranouter gezien en was desdanig onder de indruk dat ik dit optreden maar meepikte... Tot mijn grote verwondering stond er buiten een massa volk te wachten om binnen te gaan. Die voornamelijk franstalige meute was er voor Ayo die in de grote zaal speelde.

Mijn bestemming lag een verdieping hoger: de AB club. Eerste opener van de avond was de australier Carus . Jonge gast met zijn gitaar, die er duidelijk plezier aan beleefde om op het podium te staan. Zijn enthousiasme sloeg duidelijk over op het publiek. Toch even in de gaten houden wat hij nog allemaal gaat doen.

Daarna was het tijd voor Marjan Debaene , al jaren een vaste naam in het vlaamse folkcircuit. Veel van gehoord, nog nooit gezien en veel moeite zal ik in de toekomst ook niet meer doen. Wat een cynisch kreng, zo erg dat het ongezellig werd. Ze kwam haar nieuwe cd "Wolfish times" voorstellen, geflankeerd door Alex Brack x op gitaar en Bert Embrechts (DLS) op bas. Het klonk wel allemaal redelijk maar haar bindteksten aaaaaaaaaaaarrrrrrgggghhhh. "Dit is de single, die heb je vast al eens gehoord als je rond 3u 's nachts naar de radio luisterde omdat je niet kon slapen", "Het volgende nummer is ook een single geweest, niet dat jullie die ooit gehoord of gekocht hebben..."this next song is about stalking, I like stalking... hmhm, in engeland vonden ze dat grappig, jullie blijkbaar niet" en zo nog een paar van die uitspraken.

Daarna was het tijd voor The Man himself en hij ontgoochelde niet. Dikke ambi van in het begin, stevige songs. Meer dan dat hoefde het niet te zijn. De eerste nummers speelde hij viool, na het wondermooie 'Lady of the Sea' werd die ingeruild voor een gitaar. Voor "Lady of the Sea" werd de band even op rust gesteld en werd de heerlijke vioolpartij prachtig uitgespeeld. Er speelde op de achtergrond een bandje of zo mee met de drumbeats, iets wat me naderhand meer en meer opviel dat er regelmatig iets meespeelde of iets te horen was, wat niet op het podium te zien was. Ik heb me er even aan geergerd, maar daarna weer volledig laten onderdompelen in het gebeuren.... 5 kwartier heeeeeerlijke muziek.

Wordt ongetwijfeld vervolgd op 29 april tijdens Dranouter aan Zee

Geen opmerkingen: