Sneeuwpret

"Kijk eens naar omhoog en kijk, de lucht is grijs en zit vol vlokken
'k Wou dat dit kon blijven duren, dat het nooit meer zou stoppen
'k Voel me zo gelukkig in de eerste sneeuw
'k Voel me zo gelukkig in de eerste sneeuw"


Vrijdag tijd genoeg gehad om jan de wilde's klassieker te zingen. I had het leuke idee om Freek & Charlotte te gaan bezoeken in Gorinchem. Overdag me wat betaald beziggehouden in Mechelen en daarna de auto in naar het Noorden toe. Tot de grens geen enkel probleem. Daarna begon het, bakken sneeuw.... 3 kilometer verder stond ik alvast en had ik beter sneeuwkettingen opliggen. De 50 km tot afrit Gorichem-Oost heb ik nog op redelijke tijd afgewerkt (1h45). Wel genoten van de sneeuwstorm die buiten woei, strakke westenwind en de eerder gemelde bakken sneeuw die overal ronddwarrelden. Verkeerschaos nemen we er dan "gewoon" bij.

Melding op de radio: "drukste avondspits ooit: 820 km file en dit zijn de files langer dan 25 km." . Deerste was 50 km, tweede 60 km, derde 80 km... Die van mij had ik niet gehoord, dus geen probleem :) Paar jaar geleden stond ik ook in de langste ochtendfile ooit: 980 km, toen was ik 5h30 van Oostende naar Amsterdam gesjeesd. Maar dit terzijde.

Sta ik daar te schuiven op de afrit Gorinchem-Oost rond 19h en dan merk ik dat iedereeen terug de snelweg op gaat. Afrit geblokkeerd omdat een paar trucks niet bovengeraken op het gladde ijs. Geen probleem, op naar de volgende afrit. Helaas was daar hetzelfde aan de hand. Het had dus weinig zin om al de afritten tot Nijmegen te proberen, dus maar besloten om aan te schuiven (af en toe geraakte er een wagen voorbij de trucks). Uiteindelijk daagden paar trekkers op die de trucks naar boven takelden en we konden weer verder. Helaas was het toen al na 21h....

In elk geval nog een lekker stukje eendeborst gegeten in Het Gelagh en nog gezellig nagelachen bij menig Hertog Jan (die stukken beter smaakte dan 2 weken geleden in Amerika).

Toen we terug naar huis strompelden was de dooi al terug ingezet. 's Anderdaags toen we nog even naar Sliedrecht reden, bleek dat 5 km verder al de sneeuw reeds verdwenen was (of dat er misschien zelfs geen geweest was).

Hilarisch werd het pas vanmiddag toen ik het verhaal aan Ivo vertelde. Die was vrijdagavond rond 21h in Utrecht vertrokken om rond 5h30 zaterdagochtend in Oostende toe te komen... Ik had dus geen klagen :)

Hopelijk is het volgende vrijdag beter weer of het zal gene Steve Wynn worden in Paradiso.

Geen opmerkingen: